texts

O Zonie i Łuku, czyli piąta nowoczesność, Magazyn Szum 30/2020

„The Best Version of Human Possibilities”: Barbara Kozłowska’s Planetary Conceptualism, an essay in the publication Barbara Kozłowska, Fundacja Arton, Warsaw 2020, edited by Marika Kuźmicz;

An Atlas of Ewa Partum’s Artistic Practice: Resignifications in Ewa Partum’s Feminist Performances in West Berlin (1982–1989), in Polish Avant-Garde in Berlin,  Peter Lang Pub., Berlin 2019,  edited By Małgorzata Stolarska-Fronia;

The Matter of Art Biennale Symposium “Who are We Talking with? What Can Institutions (Un)learn from Artists?, ARTMargins Online, 16.10.2019, https://artmargins.com/the-matter-of-art-biennale-symposium-who-are-we-talking-with-what-can-institutions-unlearn-from-artists/

I Follow the Work Into the Rabbit Hole. An Interview with Maria Loboda, ARTMarings Online, 23.09.2019 https://artmargins.com/i-follow-the-work-into-the-rabbit-hole-an-interview-with-maria-loboda/

Sztuka Kobiet. Wystawa Iwony Lemke-Konart w Fundacji Arton, Magazyn Szum, 25/2019

What Ewa Partum Made Me Do… Czas, miejsce, archiwum,  Magazyn Szum, 23/2019,  https://magazynszum.pl/what-ewa-partum-made-me-do-czas-miejsce-archiwum/

How Artist Are Made?, Art book: Agnieszka Grodzińska, Classy of an Art Class, a two–volume publication, Nawigacje/Navigations and Ćwiczenia/Exercises, Academy of Art in Szczecin, Department of Painting and a New Media/ Wydawnictwo Artystyczno-Naukowe Wydziału Malarstwa i Nowych Mediów, 2018, read text

Ewa Partum as a Cultural Producer, Post MoMA, 06.03.2019, https://post.at.moma.org/content_items/1249-ewa-partum-as-a-cultural-producer

Hydrofeminizm, Magazyn RTV, nr 2, PL http://magazynrtv.com/wydanie-2/krytyka/jezeli-komunizm-byl-wirusem-to-kapitalizm-jest-choroba, ENG  http://magazynrtv.com/en/wydanie-2/critic/if-communism-was-a-virus-then-capitalism-is-an-illness/

Jestem częścią złej nowiny. Rozmowa z Katarzyną Kozyrą, Magazyn Szum on-line, 28.12.2018, https://magazynszum.pl/jestem-czescia-zlej-nowiny-rozmowa-z-katarzyna-kozyra/

Malarstwo Łukasza Patelczyka, Magazyn Szum on-line, 08.05.2018 https://magazynszum.pl/migotanie-lukasza-patelczyka-w-csw-znaki-czasu/

Afekty, Intensywność, Przepływy. Malarstwo Martyny Czech/ Affects, Intensity, Flows: Martyna Czech’s Paintings. Katalog wystawy/ Exhibition catalogue Jad/Venom, kurator/curator Jakub Banasiak, Galeria Bielska BWA, Bielsko Biała 2017

Obszar zagospodarowany wyobraźnią (1970) Ewy Partum wobec lokalnych infrastruktur sztuki, „Miejsce. Studia nad sztuką i architekturą polską XX i XXI wieku” R. 3: 2017

The Idea of the Global Museum, ARTMargins Online, 26.04.2017 http://www.artmargins.com/index.php/featured-articles-sp-829273831/794-the-idea-of-the-global-museum

Techniki wyzwalania, teksty w katalogu cyklu wystaw zrealizowanych z Dorotą Walentynowicz, Centrum Kultury Zamek, Poznań 2016; Techniques of Release, essays in the catalogue of exhibition series realised with Dorota Walentynowicz, Centrum Kultury Zamek, Poznań 2016

Legalność przestrzeni v. Legalizacja przestrzeni, esej w katalogu wystawy Ewa Partum: Nic nie zatrzyma idei sztuki, Muzeum Sztuki, Łódź 2016;  The Legality of Space v. Legalisation of Space, an essay in the exhibition catalogue Ewa Partum, Nothing Stops the Idea of Art, Muzeum Sztuki, Łódź 2016

Praca nad językiem sztuki. Jarosław Kozłowski w toruńskim CSW, Obieg, 16.11.2015 https://archiwum-obieg.u-jazdowski.pl/rozmowy/36912

Historical carriers of vital DNA, Magazyn Szum on-line, 27.09.2015, http://magazynszum.pl/rozmowy/historical-carriers-of-vital-dna-interview-with-marinco-sudac, 

„Halka/Haiti. 18°48′05′′N 72°23′01′′W” w Wenecji, Obieg, 22.05.2015,  https://archiwum-obieg.u-jazdowski.pl/recenzje/35583

Przegląd globalnej klasyki. 56. Biennale w Wenecji, Obieg, 13.05.2015, http://archiwum-obieg.u-jazdowski.pl/felieton/35503

Gender jako dokamerowy  performance, Magazyn Magenta, 22.04.15 http://www.magentamag.com/post/117069086890/gender-jako-performance-dokamerowy-galeria

Gry z aparatem. Czas przeszly dokonany, Magazyn Magenta, 11.03.15 http://www.magentamag.com/post/113330241305/gry-z-aparatem-czas-przeszly-dokonany-17-02

Gry z aparatem. Czas przeszly dokonany, Magazyn Szum on-line, 16.03.15 http://magazynszum.pl/do-zobaczenia/gry-z-aparatem-czas-przeszly-dokonany-w-galerii-fotografii-pf

Postkonceptualna materialnosc. (Post)-konceptuelle Materialitaet, esej w katalogu wystawy Who is afraid of Figurative Sculpture, 2014, Schlos Trebnitz

Globalne historie sztuki, Obieg, 04.12.2014,  http://archiwum-obieg.u-jazdowski.pl/prezentacje/34164

Czy Europa Wschodnia istnieje naprawdę? Sztuka w globalnej perspektywie, Obieg, 06.11.2014, http://archiwum-obieg.u-jazdowski.pl/teksty/33903

Sceny z rzeczywistości zapośredniczonej przez sztukę, Obieg, 12.09.2014, http://archiwum-obieg.u-jazdowski.pl/recenzje/33359

Kolektywizm: There Is No Meaning If Meaning Is Not Shared w Gdanskiej Galerii Miejskiej, Magazyn Szum on-line, 31.08.2014,  http://magazynszum.pl/krytyka/kolektywizm-there-is-no-meaning-if-meaning-is-not-shared-w-gdanskiej-galerii-miejskiej

Świat z rzeczy. Wystawy/Instalacje Goshki Macugi, Artmix, 08.08. 2014, https://archiwum-obieg.u-jazdowski.pl/artmix/33038

Instalations and Prvocations Ewy Partum, Magazyn Szum on-line, 05.08.2014 http://magazynszum.pl/do-zobaczenia/Instalations-provocations-ewy-partum-w-limerick-city-gallery

Wędrówka w stronę Modernizmu. Wandering towards Modernism, esej w katalogu wystawy Podróbka – die Avantgarde gibt nicht auf, Gdańska Galeria Miejska, 2014

Ćwiczenia z wolności. Wystawa ‚Crimestory’ w CSW Znaki Czasu w Toruniu, Obieg, 30.04.2014, https://archiwum-obieg.u-jazdowski.pl/rozmowy/32095

O uhistorycznianiu konceptualizmu i interpretacji feminizmu. Rozmowa z Ewą Partum/  On historicizing Conceptualism and the interpretation of feminism. A conversation with Ewa Partum, Obieg, 08.04.2014, PL https://archiwum-obieg.u-jazdowski.pl/teksty/31875, EN https://archiwum-obieg.u-jazdowski.pl/english/31894

Malarstwo braku aspiracji, Format nr 68 / 2014

Medium sztuki ognia. ‚Piroerotomachia’ w ramach 8 Biennale Fotografii, Magazyn Szum online, 03.04.2014, http://magazynszum.pl/krytyka/piroerotomachia-w-ramach-biennale-fotografii,

Złote cięcie. Złoto, Srebro, Mosiądz Joanny Rajkowskiej, Magazyn Szum online, 01.04.2014 http://magazynszum.pl/krytyka/zlote-ciecie-zloto-srebro-mosiadz-joanny-rajkowskiej,

Skanowane powierzchnie Lucie Stahl /Lucie Stahl’s Scanned Surfaces, Obieg, 26.03.2014, PL https://archiwum-obieg.u-jazdowski.pl/newsletter-obiegpl/31974, EN read text

Esej w katalogu  Algebra of Fiction Doroty Walentynowicz, Gdańska Galeria Miejska, 2014

Christoph Schlinegensief: Prowokator, Obieg, 13.01.2014, https://archiwum-obieg.u-jazdowski.pl/rozmowy/31005

Malarstwo performatywne Kathariny Grosse, Format nr 3 (66) 2013

Ciężar gatunkowy. „Epidemic” w Toruniu, Obieg, 14.11.2013, https://archiwum-obieg.u-jazdowski.pl/rozmowy/30441

Berlin Art Week. Lawina malarstwa, Obieg, 26.09.2013, http://archiwum-obieg.u-jazdowski.pl/recenzje/29840

Narodowe strategie na weneckim biennale, Obieg, 01.07.2013, http://archiwum-obieg.u-jazdowski.pl/recenzje/29119

Wenecki „Pałac Encyklopedyczny”, Obieg  06.06.2013, http://archiwum-obieg.u-jazdowski.pl/recenzje/28878

Transformacja Kunst-Werke, Obieg, 08.05.2013, http://archiwum-obieg.u-jazdowski.pl/teksty/28643

Dlaczego artyści / artystki wciąż malują obrazy? Arteon, Maj 2013

Festiwal naukowy. Berlińska edycja „Former West”, Obieg, 11.04.2013, https://archiwum-obieg.u-jazdowski.pl/recenzje/28414

(I)granie z rzeczywistością, Obieg, 14.03.2013, http://archiwum-obieg.u-jazdowski.pl/recenzje/28158

Kolejny tekst o malarstwie, Obieg, 23.02.2013, http://archiwum-obieg.u-jazdowski.pl/teksty/27959

Tête-à-tête w Kunst-Werke, Obieg, 14.01.2013, http://archiwum-obieg.u-jazdowski.pl/recenzje/27480

Estetyka oporu Alfredo Jaara. Kilka uwag na marginesie berlińskiej retrospektywy, Obieg 06.11.2012, http://archiwum-obieg.u-jazdowski.pl/prezentacje/26895

Czas przyjemnej Apokalipsy. DOCUMENTA 13, Obieg, 19.07.2012, http://archiwum-obieg.u-jazdowski.pl/recenzje/25830

Sztuka jako narzędzie – kilka zdań na temat 7 Biennale Berlińskiego, Obieg, 09.05.2012, http://archiwum-obieg.u-jazdowski.pl/felieton/24945

Szufladkując Cage’a. Rok Cage’a w berlińskiej Akademie der Künste, Arteon, Maj 2012

Świat bez bogów. „Lux Aeterna” Czerepoka, Obieg, 19.03.2012, https://archiwum-obieg.u-jazdowski.pl/recenzje/24388

Slavs and Tatars w Gdańsku, Obieg, 16.12. 2011, http://archiwum-obieg.u-jazdowski.pl/felieton/23383

Galeria jest miejscem pracy. Paweł Althamer w Deutsche Guggenheim, Arteon, Luty 2012

Jubileusz Romana Opałki, Arteon, Czerwiec 2011

Poza re-produkcją. Wystawa w Kunstraum Bethanien, Arteon, Maj 2011

Jakie kłamstwa wolisz od prawdy? Wystawa „Freedom of Speach” w n.b.k, Arteon, Marzec 2011

Potrzeba Formy. Brazylijski neokonkretyzm, Arteon, Grudzień 2010

Mona Hatoum. Käthe Kollwitz Prize 2010, Akademi der Künste, Arteon, Pażdziernik 2010

Ekstremalna  realność. 6th Berlin Biennale, Arteon, Lipiec 2010

Awangarda i networking, Arteon, Kwiecień 2010

Rozrywka, sztuka i seks. Kienholz: „The Hoerengracht” w National Gallery, Arteon, Marzec 2010

Realizm wizji. Wystawa ‚Sacred Made Real’ w National Gallery, Arteon, Grudzień 2009

Skala. Mirosław Bałka, „How it is”, Arteon, Listopad 2009

Prawie wolni: Gilbert & George, Arteon, Wrzesień 2009

Sztuka wojownicza. Goshka Macuga w Whitechapel Gallery, Arteon, Czerwiec 2009

Poprawny konstruktywizm i równouprawniene, Arteon, Kwiecień 2009

„Dispersion” w londyńskim ICA , Arteon, Marzec 2009

Kreatywność destrukcji. Street art w Tate Modern, Arteon, Lipiec 2008

Artystyczne wyścigi w UK, Arteon, Luty 2008

Uwodzenie widza. „Seduced: Art and Sex from Antiquity to Now”, Barbican Art Gallery, Arteon, Styczeń 2008

Sztuka bez oporu. Matthew Barney w Serpentine Gallery, Arteon, Listopad 2007

Global Cities’ w londyńskiej Tate Modern. Nauka, sztuka i utopia, Arteon, Październik 2007

Sztuka i przedmioty , Surreal things w V&A, Arteon, Sierpień 2007

Surpise, Surprise, Arteon, Grudzień 2006

Modernizm po latach. Inner Worlds Outside w Whitechapel Gallery i  Undercover Surrealism  w Hayward Gallery, Arteon, Wrzesień 2006

The Wrong Gallery, Arteon, May 2006

Superkolekcjoner. O kolekcji Charlesa Saatchiego, Arteon, Marzec 2006


Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s