bio

Karolina Majewska-Güde. Historyczka sztuki (UAM, Poznań) i historii wizualnych (Goldsmiths, University of London). Obroniony doktorat 2019 (HU, Berlin). Mieszka w Berlinie. Pisze, bo lubi.

Karolina Majewska-Güde. Studied Art History (UAM, Poznań) and Visual Histories (Goldsmiths, University of London). Defended her PhD 2019 (HU, Berlin) Lives in Berlin.  Writes, because she likes it.

Badania/Research:

Krytyka instytucji/działanie infrastruktury – projekt badawczy. Zrealizowano w ramach stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego 2016

Institutional Critique/ Working of the Infrastructure – research project realised within the scholarship of The Ministry of Culture and National Heritage 2016

https://i2.wp.com/www.mkidn.gov.pl/media/_img/content/MKiDN-01_greyscale.jpg

od / from 2015

Praktyki artystyczne jako produkcja wiedz. Sztuka oparta o badania i badania oparte o sztukę/ Art practices as a production of knowledges: research based art and art based research.

http://piszemowirobi.tumblr.com/


Wystawy/ Exhibitions:

Waschkaue – dividing line, Mz Baltazar’s Lab, Vienna, http://www.mzbaltazarslaboratory.org/event/waschkaue-dividing-line-by-dorota-walentynowicz-and-karolina-majewska-gude/

Techniki Wyzwalania – projekt kuratorski zrealizowany razem z Dorotą Walentynowicz w 2015, Galeria pf, Poznań;

Games with the camera/ past perfect continuous: Ewa Partum (PL), Dora Maurer (HU), Ann Collier (USA) , Lynn Hershman Leeson (USA);

Gender as a camera performanc:e Verena Dengler (AT),  Tomislav Gotovac ( HR) Jakob Lena Knebl (AT),  Annegret Soltau (DE);

Me/ you/ she /he /them: Salvatore Viviano (IT), Christina Dimitriadis (GR), Marina Faust (AT), Bogna Burska (PL) Mathilde ter Heijne (NL),  Michal Pashtan (ISR);

Post-politics: Andrea Palasti (SRB);

Double absence Anja Manfredi (AT), Suzy Lake (CA), Sara  Galaxia (MEX).


Teksty/Texts:

Ewa Partum as a Cultural Producer, Post MoMA, https://post.at.moma.org/content_items/1249-ewa-partum-as-a-cultural-producer, 06.03.2019

Hydrofeminizm, Magazyn RTV, nr 2, http://magazynrtv.com/wydanie-2/krytyka/jezeli-komunizm-byl-wirusem-to-kapitalizm-jest-choroba

Jestem częścią złej nowiny. Rozmowa z Katarzyną Kozyrą, Magazyn Szum on-line, https://magazynszum.pl/jestem-czescia-zlej-nowiny-rozmowa-z-katarzyna-kozyra/, 28.12.2018

Malarstwo Łukasza Patelczyka, Magazyn Szum on-line, https://magazynszum.pl/migotanie-lukasza-patelczyka-w-csw-znaki-czasu/, 08.05.2018

Afekty, Intensywność, Przepływy. Malarstwo Martyny Czech/ Affects, Intensity, Flows: Martyna Czech’s Paintings. Katalog wystawy/ Exhibition catalogue Jad/Venom, kurator/curator Jakub Banasiak, Galeria Bielska BWA, Bielsko Biała 2017

Obszar zagospodarowany wyobraźnią (1970) Ewy Partum wobec lokalnych infrastruktur sztuki, „Miejsce. Studia nad sztuką i architekturą polską XX i XXI wieku” R. 3: 2017

The Idea of the Global Museum, ARTMargins Online, http://www.artmargins.com/index.php/featured-articles-sp-829273831/794-the-idea-of-the-global-museum, 26.04.2017

Techniki wyzwalania, teksty w katalogu cyklu wystaw zrealizowanych z Dorotą Walentynowicz, Centrum Kultury Zamek, Poznań 2016; Techniques of Release, essays in the catalogue of exhibition series realised with Dorota Walentynowicz, Centrum Kultury Zamek, Poznań 2016

 

 

 

 

 

Legalność przestrzeni v. Legalizacja przestrzeni, esej w katalogu wystawy Ewa Partum: Nic nie zatrzyma idei sztuki, Muzeum Sztuki, Łódź 2016;  The Legality of Space v. Legalisation of Space, an essay in the exhibition catalogue Ewa Partum, Nothing Stops the Idea of Art, Muzeum Sztuki, Łódź 2016

Praca nad językiem sztuki. Jarosław Kozłowski w toruńskim CSW, ‚Obieg’, http://obieg.pl/rozmowy/36912, 16.11.2015

Historical carriers of vital DNA. ‚Magazyn Szum’ on-line, http://magazynszum.pl/rozmowy/historical-carriers-of-vital-dna-interview-with-marinco-sudac,  27.09.2015

„Halka/Haiti. 18°48′05′′N 72°23′01′′W” w Wenecji,  ‚Obieg’, http://www.obieg.pl/recenzje/35583,  22.05.2015

Przegląd globalnej klasyki. 56. Biennale w Wenecji, ‚Obieg’, http://www.obieg.pl/felieton/35503, 13.05.2015

Gender jako dokamerowy  performance, Magazyn Magenta, http://www.magentamag.com/post/117069086890/gender-jako-performance-dokamerowy-galeria, 22.04.15

Gry z aparatem. Czas przeszly dokonany, Magazyn Magenta, http://www.magentamag.com/post/113330241305/gry-z-aparatem-czas-przeszly-dokonany-17-02, 11.03.15

Gry z aparatem. Czas przeszly dokonany, Magazyn Szum on-line, http://magazynszum.pl/do-zobaczenia/gry-z-aparatem-czas-przeszly-dokonany-w-galerii-fotografii-pf, 16.03.15

Postkonceptualna materialnosc. (Post)-konceptuelle Materialitaet, esej w katalogu wystawy Who is afraid of Figurative Sculpture, 2014, Schlos Trebnitz

Globalne historie sztuki,  ‚Obieg’,  http://www.obieg.pl/prezentacje/34164, 04.12.2014

Czy Europa Wschodnia istnieje naprawdę? Sztuka w globalnej perspektywie,’Obieg’, http://www.obieg.pl/teksty/33903, 06.11.2014

Sceny z rzeczywistości zapośredniczonej przez sztukę,‚Obieg’, http://www.obieg.pl/recenzje/33359, 12.09.2014

Kolektywizm: There Is No Meaning If Meaning Is Not Shared w Gdanskiej Galerii Miejskiej, Magazyn Szum’ on-line, http://magazynszum.pl/krytyka/kolektywizm-there-is-no-meaning-if-meaning-is-not-shared-w-gdanskiej-galerii-miejskiej, 31.08.2014

Świat z rzeczy. Wystawy/Instalacje Goshki Macugi, ‚Artmix’, http://www.obieg.pl/artmix/33038, 08.08. 2014;

Instalations and Prvocations Ewy Partum, ‚Magazyn Szum’ on-line, http://magazynszum.pl/do-zobaczenia/Instalations-provocations-ewy-partum-w-limerick-city-gallery, 05.08.2014;

Wędrówka w stronę Modernizmu. Wandering towards Modernism, esej w katalogu wystawy Podróbka- die Avantgarde gibt nicht auf, Gdańska Galeria Miejska, 2014;

Ćwiczenia z wolności. Wystawa ‚Crimestory’ w CSW Znaki Czasu w Toruniu, ‚Obieg’, http://obieg.pl/rozmowy/32095, 30.04.2014;

O uhistorycznianiu konceptualizmu i interpretacji feminizmu. Rozmowa z Ewą Partum, ‚Obieg’, http://obieg.pl/teksty/31875
(On historicizing Conceptualism and the interpretation of feminism. A conversation with Ewa Partum,
http://obieg.pl/english/31894), 08.04.2014;

Malarstwo braku aspiracji, Format nr 68 / 2014;

Medium sztuki ognia. ‚Piroerotomachia’ w ramach 8 Biennale Fotografii, ‚Magazyn Szum’ online, http://magazynszum.pl/krytyka/piroerotomachia-w-ramach-biennale-fotografii, 03.04.2014;

Złote cięcie. ‚Złoto, Srebro, Mosiądz’ Joanny Rajkowskiej,’Magazyn Szum’ online, http://magazynszum.pl/krytyka/zlote-ciecie-zloto-srebro-mosiadz-joanny-rajkowskiej, 01.04.2014;

Skanowane powierzchnie Lucie Stahl, ‚Obieg’, http://obieg.pl/rozmowy/31766;
(Scanned Surfaces, http://obieg.pl/english/31767), 26.03.2014;

Esej w katalogu  Algebra of Fiction Doroty Walentynowicz, Gdańska Galeria Miejska, 2014;

Christoph Schlinegensief. Prowokator, ‚Obieg’, http://obieg.pl/rozmowy/31005, 13.01.2014,

Malarstwo performatywne Kathariny Grosse, Format nr 3 (66) 2013;

Ciężar gatunkowy. „Epidemic” w Toruniu, ‚Obieg’, http://obieg.pl/rozmowy/30441, 14.11.2013;

Berlin Art Week. Lawina malarstwa, ‚Obieg’, http://obieg.pl/recenzje/29840, 26.09.2013;

Narodowe strategie na weneckim biennale, ‚Obieg’, http://obieg.pl/recenzje/29119, 01.07.2013;

Wenecki „Pałac Encyklopedyczny”, ‚Obieg’, http://obieg.pl/recenzje/28878, 06.06.2013;

Transformacja Kunst-Werke, ‚Obieg’ http://obieg.pl/teksty/28643, 08.05.2013;

Dlaczego artyści / artystki wciąż malują obrazy?, ‚Arteon’ maj 2013;

Festiwal naukowy. Berlińska edycja „Former West”, ‚Obieg’, http://obieg.pl/recenzje/28414, 11.04.2013;

(I)granie z rzeczywistością, ‚Obieg’, http://obieg.pl/recenzje/28158, 14.03.2013;

Kolejny tekst o malarstwie, ‚Obieg’ http://obieg.pl/teksty/27959 , 23.02.2013;

Tête-à-tête w Kunst-Werke ‚Obieg’, http://obieg.pl/recenzje/27480, 14.01.2013;

Slavs and Tatars w Gdańsku, ‚Obieg’, http://obieg.pl/felieton/23383, 16.12. 2012;

Estetyka oporu Alfredo Jaara. Kilka uwag na marginesie berlińskiej retrospektywy, ‚Obieg’ http://obieg.pl/prezentacje/26895, 06.11.2012;

Czas przyjemnej Apokalipsy. DOCUMENTA 13, ‚Obieg’,  http://obieg.pl/recenzje/25830, 19.07.2012;

Sztuka jako narzędzie – kilka zdań na temat 7 Biennale Berlińskiego ‚Obieg’, http://obieg.pl/felieton/24945, 09.05.2012;

Szufladkując Cage’a. Rok Cage’a w berlińskiej Akademie der Künste, ‚Arteon’ maj 2012;

Świat bez bogów. „Lux Aeterna” Czerepoka, ‚Obieg’, http://obieg.pl/recenzje/24388, 19.03.2012;

Galeria jest miejscem pracy. Paweł Althamer w Deutsche Guggenheim, ‚Arteon’ luty 2012;

Jubileusz Romana Opałki ‚Arteon’ czerwiec 2011;

Poza re-produkcją. Wystawa w Kunstraum Bethanien, ‚Arteon’ maj 2011;

Jakie kłamstwa wolisz od prawdy? Wystawa „Freedom of Speach” w n.b.k, ‚Arteon’ marzec 2011;

Potrzeba Formy. Brazylijski neokonkretyzm, ‚Arteon’ grudzień 2010;

Mona Hatoum. Käthe Kollwitz Prize 2010, Akademi der Künste, ‚Arteon’ pażdziernik 2010;

Ekstremalna  realność. 6th Berlin Biennale, ‚Arteon’ lipiec 2010;

Awangarda i networking, ‚Arteon’ kwiecień 2010;

Rozrywka, sztuka i seks. Kienholz: „The Hoerengracht” w National Gallery, ‚Arteon’ marzec 2010;

Realizm wizji. Wystawa ‚Sacred Made Real’ w National Gallery, ‚Arteon’ grudzień 2009;

Skala. Mirosław Bałka, „How it is”, ‚Arteon’ listopad 2009;

Prawie wolni: Gilbert & George‚Arteon’ wrzesień 2009;

Sztuka wojownicza. Goshka Macuga w Whitechapel Gallery, ‚Arteon’ czerwiec 2009;

Poprawny konstruktywizm i równouprawniene, ‚Arteon’ kwiecień 2009;

„Dispersion” w londyńskim ICA , ‚Arteon’ marzec 2009;

Kreatywność destrukcji. Street art w Tate Modern, ‚Arteon’ lipiec 2008;

Artystyczne wyścigi w UK‚Arteon’ luty 2008;

Uwodzenie widza. „Seduced: Art and Sex from Antiquity to Now”, Barbican Art Gallery, ‚Arteon’ styczeń 2008;

Sztuka bez oporu. Matthew Barney w Serpentine Gallery, ‚Arteon’ listopad 2007;

‚Global Cities’ w londyńskiej Tate Modern. Nauka, sztuka i utopia, ‚Arteon’ październik 2007;

Sztuka i przedmioty , Surreal things w V&A, ‚Arteon’ sierpień 2007;

Surpise, Surprise, ‚Arteon’ grudzień 2006;

Modernizm po latach. Inner Worlds Outside w Whitechapel Gallery i  Undercover Surrealism  w Hayward Gallery, ‚Arteon’ wrzesień 2006;

The Wrong Gallery, ‚Arteon’ may 2006;

Superkolekcjoner. O kolekcji Charlesa Saatchiego, ‚Arteon’ marzec 2006;


mix:

http://arthist.amu.edu.pl/aktualnosci/wyklad-ewa-partum-wobec-redystrybucji-wlasnej-praktyki-artystycznej/

http://teatr-rzeszow.pl/cms2/wp-content/uploads/2014/09/Projekt-Schlingensief.pdf

http://labirynt.com/konferencja-naukowa-transformacje-w-sztuce-polskiej-po-1989-roku/


 picture research:

https://www.nationalgallery.org.uk/upload/pdf/Howard_Nethersole_2010b.pdf

https://www.nationalgallery.org.uk/upload/pdf/dunkerton2008.pdf

The Sixteenth Century Italian Paintings Volume II: Venice 1540–1600’ by Nicholas Penny.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s